Kérdések és válaszok | Háttér Társaság

Kérdések és válaszok

Kulcsszavak: 
lelkisegély

Mi a Háttér Információs és Lelkisegély Szolgálat?

Szolgálatunk egy telefonon és interneten keresztül elérhető információs és lelkisegély szolgálat, amely segíti az LMBTQI embereket a mindennapjaik során felmerülő problémák megoldásában.

A szolgálat a rogersi személyközpontú megközelítést követi: nem nyújtunk terápiát, nem adunk tanácsot, nem mondjuk meg, hogy mi a helyes, mit kellene a hívónak tennie. Ehelyett empatikusan figyelve kísérjük a hívókat útjuk azon szakaszán, amit megosztanak velünk.

Kik veszik fel a telefont?

A megkereséseket önkéntes operátoraink fogadják. Önkénteseink személyes motivációja, hogy miért szeretnének segítőként dolgozni és ezt miért egy LMBTQI szervezetnél teszik, igen eltérő. Vannak közöttünk olyanok, akik maguk is az LMBTQI közösséghez tartoznak, és olyanok is, akik nem. Mint ahogyan az LMBTQI  közösség is sokszínű, a nálunk dolgozó önkéntesek is azok.

Hogyan biztosítjuk az önkéntesek szakmai hozzáértését?

A szolgálatnál dolgozó önkéntesek komoly, egyéves képzésben vesznek részt, mielőtt hívásokat fogadnak.

A képzés egy pszichodráma módszerekre építő önismereti szakasszal indul, ezt követően az operátorok elsajátítják az erőszakmentes kommunikáció alapelveit. Ezt egy elméleti szakasz követi, amely során jogi, pszichológiai, szexuális és lelki egészséggel kapcsolatos ismereteket kapnak a résztvevők, hogy felkészítsük  őket a várható megkeresésekre. Ha ezeken sikeresen túl vannak, szimulációs képzésen vesznek részt, ahol a leggyakoribb hívástípusokat gyakorolják. Ezt egy hospitálási időszak követi, amely során az új operátor részt vesz a hívás fogadásában, de csak megfigyelőként, egy gyakorlott operátor mellett. A képzés összesen bő egy évet vesz igénybe, ezután válik valaki teljes jogú operátorrá. Az egy év során meggyőződünk róla, hogy az operátor valóban alkalmas a segítő munkára. A képzésről bővebben ITT lehet olvasni.

Ügyelünk operátoraink tudásának szintentartására, fejlesztésére: munkájukat rendszeres szupervízióval, továbbképzésekkel segítjük.

Ki hívhatja a szolgálatot?

A szolgálat elsődleges célcsoportja az LMBTQI emberek, illetve családjuk, barátaik, akik az LMBTQI emberek elfogadásában kérnek segítséget. Ennek ellenére akkor sem utasítjuk el a hívókat, ha nem ilyen témában keresnek bennünket.

A szolgálat földrajzi korlátok nélkül bárhonnan, akár külföldről vagy egy utcai telefonfülkéből is elérhető. Életkorral kapcsolatos megkötést sem alkalmazunk, hiszen akár már gyerekkorban is lehetnek valakinek kérdései LMBTQI témában, lehet magányos és vágyhat egy meghallgató fülre; és lehetnek olyanok is, akik idősebb korban is keresik önmagukat. A szolgálat politikailag, vallásilag vagy világnézetileg nem elkötelezett, mindenkihez  elfogadással fordulunk, bármilyen csoporthoz tartozik is.

Milyen esetekben lehet hívni a szolgálatot?

Minden olyan esetben, amikor a hívónak szüksége van egy megértő, empatikus, odafigyelő személyre, akivel beszélgethet.
Leggyakrabban az alábbi témák kapcsán  keresnek bennünket:

  • Önfelismerés/önelfogadás
  • Öndefiníció
  • Magány, hirtelen sorscsapás, párkapcsolati problémák
  • HIV, szexuális egészség
  • Családi, iskolai, munkahelyi zaklatás, bántalmazás
  • Információkérés
  • Jogi információ

Mi történik a személyes adataimmal? 

A szolgáltatás igénybe vételéhez személyes adatok megadására nincs szükség, mind a hívó, mind az operátor anonim. A hívás kezdetén nem kell bemutatkozni, az operátor sem mutatkozik be. Akinek ez nehézséget okoz, vagy feltétlenül el akarja mondani a nevét, az megteheti, de mi ettől függetlenül nem őrizzük meg. A telefonbeszélgetéseket nem rögzítjük. A hívásokról anonim adatlapot töltünk ki, ezen olyan személyes információ nem szerepel, amiből a hívót azonosítani lehetne. Az adatlapok alapján statisztikai elemzéseket készítünk. Adatvédelmi gyakorlatunkról bővebben az adatvédelmi tájékoztatónkban lehet olvasni.

Mikor tudom elérni a szolgáltatást?

A szolgálatunk minden nap (hétvégén és ünnepnapokon is) 18 órától 23 óráig érhető el. Chaten keresztül hétfőn és szerdán 18 és 23 óra között vagyunk elérhetőek.

Hogyan tudom elérni a szolgáltatást?

Elsődlegesen a 137-37 telefonszámon, amely a legtöbb szolgáltatótól ingyenesen hívható (a szolgáltatók bővítése jelenleg is folyik). Emellett van egy normál díjas vonalunk is: +36 1 329 33 80, ez külföldről is hívható. 

Skype-on is elérhetőek vagyunk, de csak hanghívást tudunk fogadni. A felhasználónevünk: "segelyvonal".

Aki jobban szeret írásban kommunikálni, az chaten is el tud minket érni, a http://chat.hatter.hu címen. Ez a felület viszont csak hétfőn és szerdán 18 és 23 óra között érhető el. Ha nem azonnali segítségre van szükség, akkor emailben is meg lehet keresni bennünket a  lelkisegely [kukac] hatter [pont] hu e-mail címen. A levelekre egy-két napon belül válaszolunk.

Mennyibe kerül nekem a szolgáltatás?

Szolgáltatásunk ingyenes, fizetni nem kell érte. Törekszünk rá, hogy hívóinknak a kapcsolatfelvétel se kerüljön semmibe, a telefonköltséget is átvállaljuk.
Az alábbi elérhetőségeink igénybevétele teljesen ingyenes:

Egyesületünk szolgáltatásait adományokból működteti. Az adományozás részletei ezen az oldalon találhatóak. A legkisebb összeg is sokat számít; köszönünk minden támogatást!

Hogyan lehetek operátor?

Ahhoz, hogy operátor lehess, el kell végezned egy egyéves képzési programot. Képzéseink évente indulnak, jelentkezni általában szeptemberben lehet. Ha szívesen csatlakoznál csapatunkhoz, írj nekünk a lelkisegely [kukac] hatter [pont] hu címre.

Témák