A Háttér Társaság a Melegekért kérdései a „közösség tagja elleni erőszak” új büntetőjogi tényállás bevezetése kapcsán
Az Országgyűlés 2008. november 10-én elfogadta a T/6218. sz. törvényjavaslatot a közrend, valamint az igazságszolgáltatás működésének védelme érdekében szükséges egyes törvénymódosításokról, amely 2008. évi LXXIX. törvényként került kihirdetésre a Magyar Közlönyben. A törvényjavaslat társadalmi vitája során szervezetünk eljuttatta észrevételeit a Minisztériumhoz, ám az ebben foglaltak nem kerültek beépítésre a törvény szövegébe. A törvényjavaslat parlamenti vitája, illetve a törvény további sorsa és alkalmazása kapcsán az alábbi kérdésekre szeretnénk választ kapni, illetve az alábbi javaslatokat tesszük.
- A Minisztérium véleménye szerint az új tényállás „a lakosság egyes csoportjaihoz tartozása vagy vélt tartozása” fordulata vonatkozik-e a szexuális irányultság és nemi identitás szerinti csoportok tagjaira is? Vagyis, az új tényállás alapján üldözendő lesz-e a homofób vagy transzfób indíttatású gyűlölet-bűncselekmény?
- A parlamenti vita során két olyan módosító javaslat is benyújtásra került, amely választ adott volna az Egyesületünk által felvetett problémára. A T/6218/31. sz. javaslat a szexuális irányultság és nemi identitás szavakkal egészítette volna ki a tényállás szövegét, a T/6218/12. sz. javaslat pedig az Ebktv.-re hivatkozva pontosította volna a „lakosság egyes csoportjai” fogalmat. A bizottsági vita során az előterjesztő a T/6218/12. módosító javaslatot támogatta (ld. T/6218/30. sz. bizottsági ajánlás 3. pontja), majd Avarkeszi Dezső államtitkár zárszavában (2008.10.27.) is támogatottként említette e módosító javaslatot. Ennek ellenére a módosító javaslat a támogatott sorban nem jelent meg, és ennek következtében a kormánypárti képviselők nem szavazták azt meg. Milyen megfontolások alapján változtatta meg a véleményét a Minisztérium T/6218/12. sz. módosító javaslat támogatása kapcsán?
- Mint arra a Minisztériumhoz eljuttatott véleményünk ajánlásai között rámutattunk, a törvény szövegének kiegészítése mellett az is megoldás lehet, ha a törvény indokolása tartalmaz egyértelmű iránymutatást arra vonatkozóan, mely csoportokat érinti leginkább a „lakosság egyes csoportjai” megfogalmazás. Tervezi-e a Minisztérium a törvényjavaslat hivatalos indoklását az Igazságügyi Közlönyben megjelentetni? Ha igen, javasoljuk, hogy az indoklás tegye egyértelművé, hogy a tényállás vonatkozik a szexuális irányultság és nemi identitás szerinti csoportokra, akár egy példálózó felsorolás formájában, akár úgy hogy hivatkozik az Ebktv. vonatkozó paragrafusára.
- Egy jogszabály elfogadása csak az első lépés az érintett probléma felszámolása irányában. Arra is szükség van, hogy (1) a jogszabály-módosulásról az érintettek is értesüljenek, hogy (2) a bűnüldöző szervek (rendőrség, ügyészség) a jogszabályt valóban alkalmazzák, (3) az alkalmazás során a hatóságok szakszerűen, a más országokban kialakított legjobb gyakorlatok alapján járjanak el. Milyen lépéseket kíván tenni a Minisztérium az újonnan elfogadott jogszabály hatékony alkalmazása érdekében?
A meleg, leszbikus, biszexuális és transznemű (LMBT) emberekkel szembeni erőszak elleni fellépés Egyesületünk kiemelt prioritása. Az elmúlt évek során a segélyvonalunk üzemeltetése, valamint az Egyesületünk részvételével zajló kutatások során komoly betekintést nyerhettünk a homofób erőszak mindennapos magyarországi gyakorlatába. Egyesületünk ugyanakkor aktívan részt vesz az LMBT emberekkel szembeni erőszak elleni nemzetközi civil együttműködésben, így kiterjedt információkkal rendelkezünk a gyűlölet-bűncselekményekkel szembeni fellépés terén Magyarországnál előbbre járó országok gyakorlatáról. Mindezek alapján örömünkre szolgálna, ha tapasztalatainkat és tudásunk megoszthatnánk a Minisztérium és a bűnüldöző szervek képviselőivel, és Egyesületünk részt vehetne a gyűlölet-bűncselekmények visszaszorítása érdekében indított kezdeményezések megtervezésében és végrehajtásában.
2009. január 5.