Tovább javult a közösségi média vállalatok gyűlöletbeszéd elleni fellépése | Háttér Társaság

Tovább javult a közösségi média vállalatok gyűlöletbeszéd elleni fellépése

Tovább javult a közösségi média vállalatok gyűlöletbeszéd elleni fellépése

Egyesületünk 2017 tavaszán és telén is részt vett az Európai Bizottság megbízásából a közösségi médiában megjelenő gyűlöletbeszédet monitorozó projektben.

2016. május 31-én írta alá az Európai Bizottság, valamint a Facebook, a Twitter, a YouTube és a Microsoft azt a magatartási szabályzatot, amelyben a négy legnagyobb közösségimédia-szereplő vállalta, hogy segíti a gyűlöletbeszéd-tartalmak terjedésének megállítását Európában. A cégek azt vállalták, hogy a bejelentések többségét 24 órán belül megvizsgálják, és hogy az európai uniós jogszabályokat átültető nemzeti jogszabályokba ütköző tartalmakat eltávolítják vagy elérhetetlenné teszik.

Hogy a magatartási szabályzat ne csak puszta ígéret legyen, az Európai Bizottság annak betartását monitorozó projektbe kezdett. A háromszor hat héten át tartó tesztelésre az Európai Bizottság különböző kisebbségi csoportok civil szervezeteinek bevonásával kerített sort. A civil szervezetek a három projektidőszakban azt vizsgálták, hogy a gyűlöletbeszédként bejelentett tartalmakat a cégek valóban eltávolítják-e, és az elbírálás mennyi idő alatt történik meg. A kutatás második és harmadik fázisát itthon a Háttér Társaság végezte. A 2017 év végi projektszakaszban összesen 33 egyesület és két (nem magyarországi) állami szerv vett részt.

A tavaszi projektszakasz során egyesületünk összesen 103 bejelentést tesztelt. Az évvégi projektszakaszban 97 bejelentést tettünk: ezek közül 21 a szexuális irányultságra és / vagy a nemi identitásra irányuló gyűlöletbeszéd volt, és jelentettünk 30 antiszemita, 28 cigányellenes és 18 idegengyűlölettel teli tartalmat is.

A kutatás 2017 tavaszi fázisának eredményei szerint a szolgáltatók a bejelentések 59%-ában eltávolították a kifogásolt bejegyzéseket; Magyarországon ez az arány 94% volt. A kutatás 2017 végi fázisában az eredmények tovább javultak: a szolgáltatók a bejelentések 70%-ában eltávolították a gyűlöletbeszédet tartalmazó bejegyzéseket vagy videókat, és az esetek 82%-ában 24 órán belül sikerült lefolytatniuk a bejelentett tartalmak vizsgálatát.

Az összeurópai tapasztalatok szerint a Facebook a bejelentések csaknem 95%-ában visszajelzést is küld arról, hogy eltávolítja-e a bejegyzést, a Twitter ezt a bejelentések 70%-ának esetében teszi meg, a Youtube pedig csak 21%-ban. Jellemző, hogy a két utóbbi szolgáltató is nagyobb arányban küld visszajelzést, ha a bejelentő nem egyszerű felhasználó, hanem az általuk regisztrált ún. megbízható bejelentő.

A kutatás legfontosabb eredményei:

  • Az IT cégek a monitorozás hathetes időszaka során tavasszal az esetek 59%-ában eltávolították a bejelentett tartalmakat, s ez az arány az év végi tesztelési szakasz idején már 70% volt. Ez jelentős javulás a 2016-ban tapasztalt átlaghoz (28%) viszonyítva.
  • A 24 órán belül megvizsgált bejelentések aránya a 2016-os 40%-ról 2017 tavaszára 51%-ra, év végére pedig 82%-ra emelkedett. A Facebook mellett mostanra a Youtube és a Twitter is elmondhatja, hogy megvalósítja: a bejelentések többségét egy napon belül megvizsgálja.
  • A két korábbi vizsgálattal összevetve az IT cégek javítottak az eredményeiken abban, hogy az egyszerű felhasználóktól érkező bejelentéseket ugyanúgy bírálják el, mint a megbízható bejelentőként kezelt civil szervezetektől érkező jelzéseket.
  • Végül az is jól látható, hogy míg a Facebook rendszerint visszajelzést küld a bejelentőknek arról, hogy bejelentésüket hogyan kezelte, a többi cég gyakran semmilyen visszajelzést nem küld, még ha a tartalmat el is távolítja: a Twitter az esetek 70%-ában, a Youtube csak 21%-ában küldött visszajelzést. A Twitter és a Youtube azonban sokkal kevesebbszer küld visszajelzést a tartalom kezeléséről, ha a bejelentő egyszerű felhasználó, mintha megbízható bejelentőként kezelt civil szervezet.

A magyar kutatás egyik megfigyelése, hogy míg a Youtube-on 2017 tavaszán elsősorban a felhasználói kommentek tartalmaztak gyűlöletbeszédet és kevesebb ilyen videót találtunk, a projekt évvégi fázisában a bejelentések jelentős része az időközben megjelent rasszista, idegengyűlölő, antiszemita és homo- illetve transzfób videókra, nem pedig kommentekra vonatkozott.

A projekt során egyesületünk mindhárom szolgáltató esetén megbízható bejelentővé vált, ezeket a bejelentéseket a cégek fokozott figyelemmel kísérik. Ha gyűlöletbeszéddel találkoztál a közösségi oldalakon, és a bejelentésed ellenére a szolgáltató mégsem távolította azt el, értesíts minket róla Jelentsd a homofóbiát! bejelentőfelületünkön.

 

GYŰLÖLETBESZÉD BEJELENTÉSE

Témák