Kérdések és válaszok a jogsegélyszolgálatról | Háttér Társaság

Kérdések és válaszok a jogsegélyszolgálatról

Kulcsszavak: 
jogsegélyszolgálat

Mi a Háttér Jogsegélyszolgálat?

A Háttér Jogsegélyszolgálat a Háttér Társaság közhasznú egyesület leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű, queer és inteszexuális (LMBTQI) kisebbségek egyenlőségéért dolgozó, jogvédő programja. A szolgálat nemcsak közvetlen esetkezelést és perbeli képviseletet vállal, hanem aktívan részt vesz az LMBTQI embereket érintő jogszabályok kidolgozásában, véleményezésében; valamint az LMBTQI civil szervezetek jogi jellegű ügyeinek intézésében.

Ki fordulhat a szolgálathoz?

A jogsegélyszolgálat nyitva áll minden olyan természetes személy előtt, aki úgy érzi, hogy szexuális irányultsága vagy nemi identitása miatt érte hátrányos megkülönböztetés, zaklatás vagy bántalmazás, vagy ennek bekövetkezésétől lehet tartani. A jogsegélyszolgálat az LMBTQI embereket érintő jogsértések dokumentálásával is foglalkozik, ezért abban az esetben is várjuk jelentkezését, ha nem Ön az áldozat, de valamilyen jogsértésről értesült vagy az eset tanúja volt.

Kik dolgoznak a szolgálatnál?

A telefonos lelkisegély-szolgálatnál önkéntesek dolgoznak, akik a munkára való felkészülés részeként jogi jellegű képzésben is részt vesznek. A jogsegélyszolgálat munkatársai a diszkrimináció területén komoly jártassággal rendelkező, LMBTQI-barát jogászok, ügyvédek.

Milyen ügyekkel lehet a szolgálathoz fordulni?

A jogsegélyszolgálat minden olyan ügyben vállalja a segítség nyújtását, amelyben a kérelmezőt szexuális irányultsága vagy nemi identitása miatt érte diszkrimináció.

Ilyen ügyek lehetnek például: 

Munkahelyi diszkrimináció: Munkahelyéről szexuális irányultságod vagy nemi identitásod miatt elbocsátottak vagy az állásra emiatt nem vettek fel; munkáltatód valamely kedvezmény vagy szolgáltatást nyújtását megtagadta vagy kizárt a béremelésből, előléptetésből; munkatársaid rendszeresen zaklatnak.

Egészségügyi diszkrimináció: Egészségügyi szolgáltató megtagadta a kezelésed szexuális irányultságod vagy nemi identitásod miatt; HIV-státuszod miatt ért hátrányos megkülönböztetés.

Oktatási diszkrimináció: Oktatási intézménybe szexuális irányultságod vagy nemi identitásod miatt nem vettek fel; erre hivatkozva elbocsátottak vagy fegyelmiben részesítettek; akadályozták, hogy oktatóként vagy diákként az oktatási intézményben LMBTQI témájú kezdeményezéseket valósíts meg.

Szolgáltatási diszkrimináció: Szolgáltató (pl. bank, biztosító) nem, vagy csak rosszabb feltételekkel volt hajlandó szerződést kötni; vendéglátó-ipari egység (pl. étterem, diszkó) megtagadta a kiszolgálást; sport- vagy szabadidőklub elutasította tagsági kérelmed; lakáshirdetés feladója elállt a bérleti szerződéstől, miután kiderült szexuális irányultságod vagy nemi identitásod.

Bevándorlás, menekültügy: Hazádban szexuális irányultságod vagy nemi identitásod miatt üldöztek; azonos nemű pároddal Magyarországon szeretnél letelepedni; szeretnéd megszerezni a magyar állampolgárságot.

Erőszakos támadások: Utcán, iskolában vagy munkahelyén fizikailag bántalmaztak; nemi erőszak áldozatává váltál; családtagjaid részéről rendszeresen ér bántalmazás.

Párkapcsolat: Bővebb információra van szükséged a bejegyzett élettársi kapcsolatról; problémád akadt a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése vagy az azzal járó jogosultságok érvényesítése során; vagyonjogi szerződést szeretnél kötni; párod javára kívánsz végrendelkezni.

Gyermekvállalás, gyermekelhelyezés: Gyermeket szeretnél örökbefogadni vagy mesterséges megtermékenyítésben részt venni; azonos nemű partnereddel közösen nevelt gyermeked helyzetét szeretnétek jogilag rendezni; gyermek-elhelyezési per során van szükséged segítségre.

Nemváltás, tranzíció: A hatóságok megtagadták nemed jogi elismerését; nem férsz hozzá valamely nemi megerősítő beavatkozáshoz; méltányossági kérelemmel szeretnél kedvezményesen nemi megerősítő beavatkozásokat igénybe venni. 

Milyen segítséget tud nyújtani a szolgálat?

Tájékoztatás: A telefonos lelkisegély-szolgálat ügyelői azonnali tájékoztatást nyújtanak a hatályos jogi szabályozás kapcsán felmerülő leggyakoribb kérdésekre. Bonyolultabb kérdések esetén a jogsegélyszolgálat munkatársai e-mailben vagy telefonon adnak választ a felmerült kérdésekre.

Beadványszerkesztés: Munkatársaink vállalják kérelmek, feljelentések elkészítésében való közreműködést.

Okiratszerkesztés: Munkatársaink vállalják különböző okiratok (pl. végrendeletek, vagyonjogi szerződések, kérelmek, feljelentések) elkészítésében való közreműködést.

Közvetítés: Munkatársaink vállalják jogviták (pl. munkaügyi viták, kártérítési ügyek) peren kívüli megállapodás keretében történő rendezésében való közreműködést.

Képviselet: Munkatársaink indokolt esetben vállalják az ügyfelek képviseletét az Egyenlő Bánásmód Hatóság, bíróságok és más hatóságok, hivatalok előtt. 

Mennyit kell fizetni?

A jogsegélyszolgálat igénybevétele ingyenes, az ügyvédi munkadíjat a jogsegélyszolgálat vállalja, ugyanakkor az esetlegesen felmerülő eljárási költségeket az ügyfélnek kell fizetnie.

Adatkezelés

A hozzánk fordulók adatait bizalmasan kezeljük, sem a média, sem harmadik fél számára információt át nem adunk. Ügyvédeinket köti az ügyvédi titoktartás. A jogsegélyszolgálathoz érkező megkeresésekről anonim statisztikákat vezetünk.

Hogyan érhető el a szolgálat?

Jogi felvilágosításért fordulj telefonos lelkisegélyszolgálatunkhoz, amely minden nap 18-23 óra között érhető el a 137-37 ingyenes hívható, valamint a (1) 329-3380 alapdíjas telefonszámon. Ha ügyed jogi szakértőt igényel, telefonos kollégáink továbbírányítanak a megfelelő szakértőnkhöz. A jogsegélyszolgálat munkatársait közvetlenül a jogsegely@hatter.hu e-mail címen és postacímünkön érheted el. Ha nem tudsz emailt írni, a (1) 6 333 454 telefonszámon hagyhatsz üzenetet, visszahívunk.

Témák